Strona główna
Organi¶ci
Galeria
Redakcja
Kontakt
MENU
 :: Strona główna
 :: Budowa
 :: Pomoce liturgiczne
 :: Galeria
 :: Linki
 :: Organi¶ci
 :: Historia strony
 :: Redakcja
 :: Kontakt

GALERIA INSTRUMENTÓW

Kościół Świętego Jakuba Apostoła w Warszawie na Tarchominie




Organy te są swoistego rodzaju składanką.

W końcu XIX wieku Józef Szymański pobudował 7 głosowy pozytyw o poniższej dyspozycji:

Bourdon 8'
Larigot 1 1/3' + 1'
Quinta 2 2/3'
Octawa 4'
Salizional 4'
Portunal flet 8'
Principal 8'

Instrument ten został wyposażony w miech fałdowy z dwoma podawaczami służącymi do kalikowania. Posiadał jeden, 49 klawiszowy manuał z trakturą mechaniczną i 392 piszczałkami ustawionymi na wiatrownicy klapowo–zasuwowej. Całość zabudowana została w szafie organowej zdobionej ornamentami drewnianymi zgodnie z ówczesną stylistyka.

W latach 70-tych XX wieku organy zostały rozbudowane o 3 głosy manuałowe znajdujące sięw części lewej i sekcję pedału z 2 głosami umiejscowionymi za pozytywem Szymańskiego oraz połączeniem manuału do pedału. Głosy te, umieszczone na wiatrownicach stożkowych i obsługiwane przez trakturę pneumatyczną są następujące:

Manuał

Rohrflote 8'
Principal 4'
Mixtura 4x
Tremolo
Pedał

Subbas 16'
Chorałbas 4'

Zastosowano dmuchawę firmy Ventus (RFN) regulator i miech magazynowy. Całość ma jednak opóźnienie w stosunku do części mechanicznej. W części prawej ustawiono prospekt nie grający w identycznej szafie jak część lewa (spełniał więc jedynie rolę dekoracyjną).

W 2006 roku przystąpiono (Andrzej Nagalski) do rozbudowy organów o II manuał znajdujący się w części prawej, posiadający takie oto głosy:

Gedeckt 8'
Gemshorn 2'
Quinte 1 1/3'
Praestant 4'

Z uwagi na dużą odległość od stołu i chęć uniknięcia opóźnienia w stosunku do części zabytkowej zdecydowano się na system elektro-pneumatyczny. System ten wymagał zastosowania styków elektrycznych zasilanych napięciem 24v prądu stałego.
W części tej został zamontowany miech magazynowy z regulatorem. Całość została zamontowana w istniejącej szafie części prawej, w której jest jeszcze miejsce na jeden głos, niezbudowany ze względy na brak środków finansowych.

W chwili obecnej jest to instrument o 3 trakturach, 3 prospektach (środkowym z XIX wieku, z trakturą mechaniczną; lewym z XX wieku, z trakturą pneumatyczną i prawym z XXI wieku, z trakturą elektryczną), 16 głosach (942 piszczałki) i następujacą dyspozycją:

Skala manuału: C-c3, pedału: C-d1.


Głosy
16
Klawiatury
2+P
Traktura gry
mieszana
Traktura rejestrów
mieszana

Dyspozycja:

Manuał I

Bourdon 8'
Larigot 1 1/3' + 1'
Quinta 2 2/3'
Octawa 4'
Salizional 4'
Portunal flet 8'
Principal 8'

Rohrflöte 8'
Principal 4'
Mixtur 4x
Tremolo *
Manuał II

wakat
Gedeckt 8'
Gemshorn 2'
Quinte 1 1/3'
Praestant 4'
Pedał

I-Ped *
Subbas 16'
Choralbas 4'

Urządzenia dodatkowe:
tutti i pedał crescendo do oryginalnej części I manuału
* tremolo i połączenie manuału do pedału odnosi się tylko do części wybudowanej w latach 70-tych XX wieku


^^^ u góry: dźwignia tutti i crescendo; wnętrze pierwotnej części instrumentu;
u dołu: część z lat 70-tych XX wieku; część z 2006 roku ^^^

^^^ z lewej: traktura pneumatyczna - lata 70-te XX wieku;
z prawej: traktura elektryczna - 2006 rok ^^^