Strona główna
Organi¶ci
Galeria
Redakcja
Kontakt
MENU
 :: Strona główna
 :: Budowa
 :: Pomoce liturgiczne
 :: Galeria
 :: Linki
 :: Organi¶ci
 :: Historia strony
 :: Redakcja
 :: Kontakt

GALERIA INSTRUMENTÓW

Kościół akademicki Świętego Ducha w Toruniu


Organy dawnego kościoła ewangelickiego powstały w latach 1756 - 60. Zbudował je gdański organmistrz Rudolf Fryderyk Dalitz, który budował wspaniałe organy. W grudniu 1756 roku część organów została przewieziona do Torunia. 24 lipca 1757 roku uroczyste poświęcenie, przy brakującym jeszcze wykończeniu kolorystycznym i pozłotniczym frontowej oprawy, które wykonano w roku następnym. Autorem figur prospektu organowego był rzeźbiarz toruński Jan Antoni Langenhahn młodszy. Dalitz wykonał instrument o barokowym charakterze dźwięku, posiadający 34 rejestry, 1 manuał i pedał. W tej postaci organy przetrwały do generalnej przebudowy w 1873 roku, dokonanej przez znanego równie i cenionego Wilhelma Sauera z Frankfurtu nad Odrą. Zachowując pierwotną, rokokową oprawę wraz z wystrojem plastycznym, zmodernizował on organy i wprowadził romantyczny zespół dźwięku (zachowana została traktura mechaniczna).
W nocy z 8/9 maja 1989 roku miał miejsce pożar kościoła. W wyniku tej tragedii uległy zniszczeniu organy, chór, a także część malowideł kościoła. 9 kwietnia 1999 roku powstał Społeczny Komitet Odbudowy Organów, w skład którego weszli m. in. ówczesny O. Superior Zbigniew Górski SJ, Zbigniew Maryks - organista, O. Władysław Wołoszyn SJ oraz mgr Marian Dorawa, wybitny znawca organów. Celem tego komitetu była rekonstrukcja organów, pod względem muzycznym i architektonicznym.
W lutym 2004 roku dzięki inicjatywie br. Michała Klepackiego SJ, nowego organisty i technika budowy organów pojawiła się okazja sprowadzenia 63-głosowego 15-tonowego instrumentu pochodzącego z kościoła protestanckiego w Duisburgu. Inicjatywa została wsparta przez O. Superiora Wiesława Kulisza, obecnego rektora kościoła. Montaż organów rozpoczęto 14 marca 2004 roku. W kwietniu na chór został wciągnięty półtonowy stół gry, w sierpniu rozpoczęto montaż szafy osłaniającej instrument zaprojektowanej przez Mariana Dorawę. Po raz pierwszy niewykończone jeszcze organy zagrały w czasie Pasterki w 2004 roku. 8 maja 2005 roku miało miejsce uroczyste poświęcenie instrumentu.

Instrument neobarokowy. Traktura elektryczna, klawiatura wyważona na lekki mechaniczny instrument. Organy posiadają 4 wolne kombinacje i 2 kombinacje dodatkowe dla pedału.

Skala manuałów: C-g3, pedału: C-f1.


Głosy
63
Klawiatury
4+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna

Dyspozycja:

Manuał I
Pozytyw


62. Quintade 8'
63. Principal 4'
64. Oktave 2'
65. Quinte 1 1/3'
66. Oktave 1'
67. Zimbel-mixtur 5 f. 2/3'
68. Musiziergedeckt 8'
69. Pommer-nachthorn 4'
70. Sesquialtera 2 f. 2 2/3'
71. Singend Nachthorn 2'
72. Rohrkrummh. 16'
73. Gemshorn-regal 8'

74. Tremulant
Manuał II
Hauptwerk


11. Rohrpommer 16'
12. Principal 8'
13. Oktave 4'
14. Quinte 2 2/3'
15. Oktave 2'
16. Mixtur 6-7 f. 2'
17. Scharf 4 f. 1'
18. Fagott 16'
19. Trompete 8'

20. Gedackt 8'
21. Gemshorn 8'
22. Spitzflóte 4'
23. Schweizerpfeife 4'
24. Oberbl. D. Rohrflóte 2'
Manuał III
Schwellwerk


46. Gemshorn 16'
47. Bleioktave 8'
48. Oktave 4'
49. Doppel-oktave 2' 2 f.
50. Span. Hintersatz 3 f. 2 2/3'
51. Mixtur 6 f. 1'
52. Cornett 4 f.
53. Stillposaune 16'
54. Clarino 8'
55. Rohrschalmey 4'

56. Trichtergedeckt 8'
57. Spitzgambe 8'
58. Flauto dolce 5 1/3'
59. Singend Nachthorn 4'
60. Dulzian 2'
61. Tremulant
Manuał IV
Brustwerk


1.   Metallgedeckt 8'
2.   Septade 4'
3.   Liebl. Flóte 4'
4.   Schweizerflóte 2'
5.   Oberbl. R. Gemsqu. 1 1/3'
6.   Oktave 1'
7.   Zimbel 2 f. 1/4'
8.   Untredezime 2 f.
9.   Vox virginea 8'
10. Tremulant
Pedal
Pedał


25. Principal 16'
26. Holzoktave 8'
27. Oktave 4'
28. Hintersatz 4 f. 5 1/3'
29. Mixtur 5 f. 2'
30. Kontrafagott 32'
31. Posaune 16'
32. Trompete 8'
33. Helle Trompete 4'

34. SubbaB 16'
35. Spillflóte 8'
36. Rohrflóte 4'
37. Dolkan 2'

Registry zbiorowe (pod I manuałem):
- Pedal Komb. I
- Pedal Komb. II
- kasownik
- 1,2,3,4 - wolne kombinacje
- kasownik
- Tutti
- Org. Pl. o. Kop. + Z. (pleno bez połączeń i języków)
- Org. Pl. m. Zungen (pleno z językami bez połączeń)
- Org. Pl. m. Kop. + Z. (pleno z językami i połączeniami)
- Grand Jeu
- Zungen ab (wyłącznik języków)
Dźwignie nożne: włączniki połączeń; wałek crescendo; żaluzja III manuału; włącznik crescendo
Przyciski ręczne w postaci registrów (górna część prawej strony kontuaru):
- osobne wyłączniki głosów językowych 9, 18, 19, 30, 31, 32, 33, 52, 53, 54, 55, 72, 73,
- General Zungen ab (działa współzależnie z drugim).
Połączenia:
- HW/Ped.
- SW/Ped.
- RP/Ped.
- BW/Ped.